Τετάρτη 27 Ιανουαρίου 2016

Μουσική για τα παιδιά Σύστημα ORFF









ΜΑΘΑΙΝΟΥΜΕ ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ 


ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ


Μουσική, αγαπημένα τραγούδια, ρυθμός, χορός. 
Οι δραστηριότητες που τα παιδιά από μικρή ηλικία  προτιμούν, χαίρονται, παίζουν, αισθάνονται όμορφα.

΄Ολα τα συναισθήματά μας περνούν μέσα από την μουσική. Αυτό συμβαίνει και σε μικρούς και σε μεγάλους.
Ας μάθουμε από το Νηπιαγωγείο θεωρία Μουσικής, 
Νότες, Ρυθμούς, Μελωδία, Αξίες και πολλά άλλα, με εικόνες, τραγούδια, μουσικοκινητικά παιχνίδια, μουσικά όργανα, φτιάχνοντας παιδική ορχήστρα, ακολουθώντας τα μουσικά κομμάτια που ακούμε κάθε φορά. 

 Η Μουσική περνά μέσα από το σώμα μας, όταν ακούμε μελωδίες που μας ταξιδεύουν.  Τα πόδια μας και ολόκληρο το σώμα μας, κουνιέται στον ρυθμό, ακόμα και χωρίς να το καταλαβαίνουμε πολλές φορές....
Ο χορός, τα παιχνίδια κίνησης καθώς και  τα μουσικά όργανα (κρουστά, κουδουνάκια, μαράκες, αρμόνιο, αυτοσχέδια όργανα) θα μας βοηθήσουν να κατανοήσουμε καλύτερα την ΜΟΥΣΙΚΗ.....






ΜΑΘΗΜΑ 1ο


Τι είναι Μουσική


Ξεκινάμε με ένα τραγούδι Χόκυ Πόκυ
Τα παιδιά χορεύουν τραγουδούν

΄Ολα τα τραγούδια που ακούμε, χορεύουμε, τραγουδάμε είναι 
Μ Ο Υ Σ Ι Κ Η

Η Μουσική είναι σαν ένα μεγάλο 
ΟΥΡΑΝΙΟ  ΤΟΞΟ
με διάφορα χρώματα που είναι 

ΟΙ ΝΟΤΕΣ
να συμπλέκονται μεταξύ τους σε διάφορους συνδυασμούς και να δημιουργούν τα τραγούδια.







ΜΟΥΣΙΚΗ










ΝΟΤΕΣ 

ΧΡΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΟΥΡΑΝΙΟΥ ΤΟΞΟΥ


Do    Re   Mi    Fa    Sol    La    Si  


Τα παιδιά τραγουδούν το τραγούδι 
Νότες   Κική Καψάσκη Μακρή
 που τους μαθαίνει τις Νότες στη σειρά.

Καρτέλες χρωματιστές  και καπέλα που έχουν το κάθε ένα το χρώμα της Νότας και το όνομά της, δίνονται στα παιδιά που ζωντανεύουν τις 
Νότες - χρώματα.

Το τραγούδι Μάθημα Σολφέζ είναι μια άλλη επιλογή για να τραγουδήσουν τα παιδιά και να κινηθούν με τον ρυθμό.   Αυτοσχεδιασμός

Συνεχίζουμε το παιχνίδι και κάθε φορά που σταματά η μουσική αγγίζουμε ένα παιδί που φορά καπέλο και λέει συλλαβιστά με παλαμάκια το χρώμα της Νότας που φορά στο κεφαλάκι του και το όνομά της.
(Τα παλαμάκια μπορούν να γίνουν δαχτυλάκια, χτυπήματα των χεριών στο πάτωμα, χτυπήματα με τα χέρια στα γόνατα-  patchen
πηδηματάκια, πόδια δυνατά που ακούγονται στο έδαφος και άλλα)

Μετράμε τις Νότες και τις βρίσκουμε 7

΄Οταν όμως τραγουδάμε βάζουμε για δεύτερη φορά το Do  τον  καθρέφτη του 
 και συμπληρώνουμε το τραγούδι,
την Κλίμακα



Ντο, ρε, μι, φα, σολ, λα, σι,ντο

Τραγουδάμε όλοι μαζί με συνοδεία από αρμόνιο ή μεταλλόφωνο ή ξυλλόφωνο ή άλλο μουσικό όργανο όπως κιθάρα ή ένα μικρό πιανάκι.

 Τα 7 παιδιά, νότες κάθονται στα γόνατα στο πάτωμα και κάθε φορά που παίζουμε ή τραγουδάμε, σηκώνεται με την σειρά η νότα που ακούγεται....

Ακούγεται Ρυθμός με κρουστό, οι νότες δηλαδή τα παιδιά, κινούνται ελεύθερα στον  χώρο περπατώντας ή πηδώντας, χωρίς η μία να αγγίξει την άλλη.
Κάθε φορά ο χώρος γίνεται και πιο μικρός.

Με γέλια και πολλή διασκέδαση όλες οι νότες γίνονται μια μεγάλη αγκαλιά, 
ένα χαρούμενο πολύχρωμο ουράνιο τόξο
μια υπέροχη μουσική.


Μάθημα 2ο και 3ο

Ρυθμός - Σύννεφα

Οι σταγόνες της βροχής πέφτουν Αργά σαν μικρές ψιχάλες
Γρήγορα σαν δυνατή βροχή, μπόρα.







Μέσα από τα φυσικά φαινόμενα, την βιωματική μάθηση τα παιδιά καταλαβαίνουν πιο εύκολα την έννοια του Ρυθμού που διέπει την Μουσική

Αργά            Γρήγορα






Παιχνίδια με τον Ρυθμό



Αργά παλαμάκια, γρήγορα παλαμάκια.

Α-ργά
Γρή-γο-ρα
 Περπατάω στο βουνό (αργά)
τρέχω, τρέχω με ρυθμό (με γρήγορο ρυθμό)

Τα παιδιά κάνουν αργά ότι σκαρφαλώνουν και έπειτα τρέχουν

Αργά χτυπήματα γινόμαστε αρκούδες
Γρήγορα χτυπήματα γινόμαστε λαγοί και χοροπηδάμε

Αργή μουσική ή γρήγορη, νανουρίσματα και γρήγορα κομμάτια μουσικής μας συνοδεύουν

Ρυθμός Γκαλλόπ

Το ΄Αλογο που τρέχει δύο γρήγορα χτυπήματα, τα παιδιά χτυπούν και αυτά καθισμένα όλα μαζί σε κύκλο στο πάτωμα.

 Ακούνε και χτυπούνε

Στο πάτωμα, στα τραπέζια, πάνω τους , στο ταμπουρίνο, στα πόδια των διπλανών τους ή με απλά παλαμάκια.

Ταπ- ταπ  Ταπ-ταπ  Ταπ-ταπ  Ταπ-ταπ

Το τραγούδι Αλογάκι μου καλό

είναι χαρούμενο και μπορούμε  να δούμε διαφορετικούς ρυθμούς, αργά περπατάμε, γρήγορα τρέχουμε


Γινόμαστε και πάλι άλογα τρέχουμε και κάνουμε τον ρυθμό γκαλόπ, 

περνάμε μέσα από λάσπες, με τις παλάμες που τις ανοίγουμε και τις ενώνουμε κάνουμε τον ήχο. 
Τώρα περπατάμε μέσα από τα στάχια και τρίβουμε τα χέρια, 
τώρα πάνω στην γέφυρα και χτυπάμε με τα χέρια το στέρνο μας 
και ξανά τα αλογάκια τρέχουν    Γκαλόπ

Γέλιο, διασκέδαση, μαθαίνουμε να παράγουμε ήχους με το σώμα μας.


Νανούρισμα γινόμαστε γονείς και κοιμίζουμε αργά τα μωρά μας

Γρήγορο τραγούδι γινόμαστε μπάλες και χοροπηδάμε    



Μελωδία


Ψηλά   Χαμηλά



Η Μελωδία είναι ο ΄Ηλιος





Τραγουδάμε ή παίζουμε στα μουσικά όργανα ψηλά, χαμηλά
Τραγούδι για να ακούσουμε
Η πενεζοβροχή από τον Τεμπέλη Δράκο

Συναισθήματα που μας δημιουργούνται όταν ακούμε μουσική με ψηλές νότες ή χαμηλές.
Με Παντομίμα  τα παιδιά μας δείχνουν το συναίσθημά τους χωρίς να μιλούν, με εκφράσεις  και με το σώμα τους. 
 Εμείς προσπαθούμε να το καταλάβουμε.

Αν όλα τα παιδιά της γης

Τραγούδι

Χορεύουμε σε μεγάλο κύκλο
 Μουσική 
το ουράνιο τόξο
  Ρυθμός
 τα σύννεφα
Τα χρώματα
 οι Νότες
Η Μελωδία
ο ΄Ηλιος 

΄Ενας μεγάλος κύκλος, μια δυνατή, χαρούμενη μουσική παρέα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου